Wszystko, czego jeszcze nie wiesz o druku wielkoformatowym
Druk wielkoformatowy to nie tylko billboardy, które mijamy codziennie w drodze do pracy. To bardzo zaawansowana technologia poligraficzna, która daje szeroki wachlarz możliwości, jeśli chodzi o budowanie wizerunku marki. Jeśli mamy opracowany logotyp i ogólną identyfikację wizualną, to reklama outdoorowa w druku wielkoformatowym będzie świetnym nośnikiem dla naszej marki.
Czym jest druk wielkoformatowy i jakie są jego zalety?
To nowoczesna forma druku cyfrowego, przeznaczona dla dużych powierzchni, jak plakaty, fototapety, billboardy, bannery, kasetony, tablice czy szyldy. Grafikę wielkoformatową drukujemy np. na różnych rodzajach folii reklamowej (one way vision, monomerycznej, polimerycznej) siatkach mesh, papierze plakatowym czy na citylighty. Materiały, które wykorzystuje się do druku wielkoformatowego są bardzo wytrzymałe w starciu z czynnikami zewnętrznymi, tzn. są wodoodporne, wiatroodporne, nie poddają się szybko blaknięciu, kiedy narażamy je na działanie promieni słonecznych i nie są im straszne uszkodzenia mechaniczne. Zadaniem reklam w wielkich formatach jest właśnie informowanie o marce czy ofercie na zewnątrz szerokiemu gronu odbiorców, dlatego ta odporność ma ogromne znaczenie. Szyld czy billboard ma przecież prezentować się nienagannie przez długi czas, kolory mają być nasycone i czyste, nie może być mowy o nadszarpniętych brzegach, bo od tego zależy skuteczność reklamy oraz to, jak widzą nas potencjalni klienci. Dodatkowo, dla zapewnienia większej trwałości, dobrze jest zabezpieczyć wydruk odpowiednim laminatem. Laminaty możemy wybierać w zależności od potrzeb – matowe, błyszczące, posiadające filtr UV. Są również laminaty, które stosuje się na naklejki podłogowe, aby zapobiec nieestetycznym uszkodzeniom wynikającym z użytkowania powierzchni. Niekwestionowaną zaletą druku wielkoformatowego jest to, że reklamę można nanosić na najróżniejsze powierzchnie znajdujące się w przestrzeni publicznej. Doskonałym nośnikiem reklamy jest na pewno witryna sklepowa. Można aranżować ją w dowolny sposób – na dłużej, tzn. uniwersalny przekaz z uniwersalną grafiką lub sezonowo, czyli zmieniamy reklamę w zależności od pór roku czy świąt. Istnieją folie, które są bardzo wygodne w aplikacji i demontażu, co znacznie przyspiesza zmianę aranżacji witryny.

Rodzaje wydruków wielkoformatowych
Wyróżniamy trzy rodzaje druku wielkopowierzchniowego: druk solwentowy, lateksowy i UV. Najbardziej popularnym rodzajem druku, czyli solwetowy, przy którym wykorzystujemy drukarki typu ploter. Plotery są urządzeniami stworzonymi do pracy na dużych i płaskich powierzchniach, dające możliwość nanoszenia obrazów, wycinania wzorów czy nawet grawerowania. Nazwa „druk solwetowy” wiąże się z farbami, jakie stosujemy przy tego rodzaju wydrukach, a są to atramenty bazujące na rozpuszczalnikach organicznych o intensywnym zapachu (dlatego nie poleca się umieszczania wydruków solwetowych w pomieszczeniach zamkniętych). Zaletą druku ploterowego jest zdecydowanie stosunkowo niska cena. Na rynku można też znaleźć rozwiązanie zwane drukiem eko-solwetowym, który od „zwykłego” solwetu różni się tylko tym, że jest bezwonny i bardziej przyjazny środowisku.
Druk lateksowy jest bardzo uniwersalny, można zastosować go na każdej, nawet nietypowej powierzchni, charakteryzuje się wspaniałą intensywnością barw, jest bardzo odporny na warunki atmosferyczne, a do tego wysycha natychmiast po wyjęciu z maszyny i jest całkowicie bezwonny. Druk UV to nic innego, jak utrwalanie pigmentów wydruku za pomocą promieni UV. Dzięki temu niestraszne mu silne słońce, deszcz czy wiatr oraz uszkodzenia mechaniczne, jak zadrapania. Najczęściej wykorzystujemy go na płaskich i twardych powierzchniach, np. na szybach.

Przygotowanie projektu
Podczas przygotowywania grafik do druku zwracamy bardzo dużą uwagę na rozdzielczość obrazu w stosunku do drukowanego formatu. Nie bez znaczenia jest też docelowa powierzchnia, ponieważ to ona będzie nośnikiem reklamy i to od niej zależy, jak nasza reklama będzie się prezentować. Warto jest więc zlecić produkcję reklamy doświadczonej firmie, która zadba o wszystkie elementy przygotowania od A do Z, a dodatkowo ma własne zaplecze drukarskie lub współpracuje z zaufanymi, profesjonalnymi drukarniami dysponującymi nowoczesnym parkiem technologicznym.