Specjaliści od wdrażania komunikacji reklamowej w sieciach sprzedaży
6 sposobów na to, aby Twoja witryna przyciągnęła klientów.

Badania pokazują, że aż 80% klientów decyduje się na odwiedziny w sklepie pod wpływem wystawy, a około 75% z nich przyznaje, że czasami kupuje w sklepie, do którego zachęciła ich wystawa.[1] Jak widać potencjał reklamowy witryny jest wielki, dlatego warto zadbać o to, aby świadomie i efektywnie rozplanować tę „wizytówkę” sklepu.

Witryna sklepowa od zawsze pomaga właścicielom w prezentacji towarów, ale też zachęceniu do odwiedzenia sklepu. To bardzo atrakcyjny i prosty sposób komunikowania się z klientami, a odpowiednio wykorzystany – niezwykle efektywny. Dużą zaletą jest możliwość dostosowywania komunikatów do okoliczności (aktualnych promocji, sezonowych wydarzeń czy też nowej oferty) oraz jej potencjał marketingowy. O czym powinni pamiętać właściciele sklepów aranżując witrynę i jakich błędów unikać, aby zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie?

  1. Pierwsza zasada jest prosta – im szybciej ludzie poruszają się w okolicach Twojego sklepu, tym bardziej zawęża się ich pole widzenia. Dlatego napisy na witrynach powinny być duże, proste i wyraziste. Mało skuteczne będzie umieszczenie wielu komunikatów na szybie, co gorsza – umieszczonych obok siebie. Na Polskich ulicach przykładów niestety jest wiele – aktualne promocje, logotyp firmy, godziny otwarcia, informacja o zakazie wprowadzania psów, obiekcie monitorowanym oraz ogłoszenia „promocje tylko dziś”, zaskakujące, że to wszystko mieści się na jednej szybie. Jedno jest pewne – przechodzący klient nie zapamięta żadnego z komunikatów, co więcej, ich natłok może go najzwyczajniej odstraszyć.
  2. Estetyka i równowaga. W przypadku witryny z produktami, należy pamiętać, że wszystkie powinny być pogrupowane wokół punktu centralnego, aby maksymalnie przyciągały uwagę przechodnia. W przypadku witryny z produktami o różnych wielkościach, dobrze sprawdza się ekspozycja piramidalna. Wzrok przechodzącej osoby skupia się na centrum piramidy (i w tym miejscu najlepiej jest umieścić komunikat najważniejszy, najbardziej przyciągający), a następnie śledzi on wokół resztę ekspozycji. Zasada ta dotyczy również wysokości umieszczanych produktów – za nisko ułożone będą ignorowane, a za wysoko, niezauważone. To na wysokości wzroku klienta, tj. ok 160cm skupia się jego percepcja i to tam powinny znajdować się najważniejsze komunikaty.
  3. Oświetlenie. Nie chodzi tutaj jedynie o odpowiednie podświetlenie produktów bądź ogólny odbiór witryny jako przejrzystej, co naturalnie jest podstawą. Światło można kreatywnie wykorzystać, aby uzyskać odpowiednią kolorystykę całości bądź stworzyć scenerię zyskując efekt przestrzenności. Informacje o źródle światłą są również niezbędne przy projektowaniu witryny z użyciem folii. Dla przykładu użycie folii monomerycznej całkowicie odcina dopływ światła do wnętrza sklepu, podczas gdy przekaz reklamowy na foli OWV (One Way Vision) przepuszcza światło, przy równoczesnej widoczności z wnętrza sklepu.
  4. Kolor – najważniejsze, aby zwracać uwagę na zestawienie kolorów, nie zaś na pojedyncze barwy.
    Tutaj podstawowymi zasadami jest rytm (powtórzenia kolorów) i równowaga (świadome stonowanie barw). Badania pokazują, że istnieje znacznie większa szansa na zauważenie wystawy, jeżeli jest ona skontrastowana z otoczeniem. Praktyczną wskazówką przy drukowaniu wielokolorowych komunikatów reklamowych jest stosowanie wydruków próbnych. Nie zawsze bowiem udaje się uzyskać kolory, takie jak w projektach…
  5. Organizacja witryny z wiedzą o konsumencie. W zasadzie wszystkie podane sposoby odnoszą się do świadomości klienta i nic w tym dziwnego, bo to z myślą o kliencie i dla niego tworzymy witrynę. Dlatego trzeba pamiętać o takich zasadach jak kąt widzenia, częstotliwość zmiany eksponowanych ofert czy podanie cen na witrynach. Na te zagadnienia nie ma konkretnej rady, oprócz jednej – miej jak najszerszą wiedzę na temat swoich klientów docelowych i obecnych. Tylko w ten sposób będzie możliwe zaprojektowanie witryny, która zwróci ich uwagę.
  6. Ostatnia zasada coraz częściej stosowana na rynku reklamy zewnętrznej, to zasada ruchu.
    Paco Underhill napisał, że najlepszy komunikat to taki, który można przeczytać szybko i będąc w ruchu. Dowodem na to są badania, które pokazują, że cyfrowy wyświetlacz z ruchomym tekstem był oglądany przez 48% klientów podczas gdy na tradycyjne tablice zwróciło uwagę 17%. Ruch to bardzo skuteczny bodziec przyciągania uwagi, a w obecnych warunkach – łatwy do zastosowania. Dzięki digitalizacji przekazów reklamowych, coraz częściej spotyka się witryny, na których zainstalowany jest jedynie wyświetlacz LED i z pewnością spełnia swoją rolę.

 

Witryny w sklepie są nieodłącznym elementem wizerunku marki, tym ważniejszym, że odpowiadają za pierwsze wrażenie. Znajomość podstawowych zasad znacznie ułatwi efektywną komunikację z klientami i zwiększenie sprzedaży, dlatego należy dobrze przemyśleć wygląd zewnętrzny sklepu.
Świadomie zaaranżowana witryna sprawi, że przechodzące osoby zwrócą na nią uwagę, zatrzymają się na chwilę i zainteresowani dobrze przedstawioną ofertą, wejdą do środka. Warto więc zadbać o to, aby coraz więcej przechodniów stało się twoimi klientami.

[1] Zofia Kędzior, Warunki zakupu a zachowania nabywcze konsumentów, „Handel Wewnętrzny” 2001, nr 1, s.36

Zapisz się do naszego newslettera

... i bądź na bieżąco z poradami i realizacjami Wyklejaczy!

Lista tagów